Gennem oplevelser i barndommen kan børn udvikle et
tættere forhold til naturen, et større ønske om at værne om og beskytte den og
udvikle en forståelse af, at de er en del af en større og gensidig
afhængighed. Modsat vil børn, som ikke har en stor forbindelse til naturen,
have større risiko for ikke at have et forhold til naturen, når de bliver
voksne, og de kan risikere at opnå en naturfremmedhed, skriver Laura Stæhr
Tranevig i sit professionsbachelorprojekt fra læreruddanelsen ved Københavns
Professionshøjskole.
Faktisk viser en undersøgelse foretaget af Friluftsrådet
i 2022, at børn mangler basale naturoplevelser, og at hvert tredje barn kun
kommer ud i naturen en gang om ugen eller mindre. I formålet for faget natur/teknologi
står der, at eleverne skal ”udvikle forståelse af samspillet mellem menneske
og natur i deres eget og fremmede samfund samt ansvarlighed overfor miljøet”. Laura
Tranevig mener derfor, at det er ”essentielt, at naturen i høj grad inddrages i
undervisningen”, så man kan styrke elevernes relation til naturen, udvikle deres
forståelse af naturens betydning og for samspillet mellem mennesker og
naturen.
”Hvordan kommer elevers relation til naturen til
udtryk gennem deres natursyn, og hvordan kan denne relation styrkes”, spørger
hun i problemformuleringen.
Tre natursyn
Laura Tranevig har blandt andet undersøgt, hvad der
kendetegner elevers natursyn ved at interviewe elever i 2.- og 3. klasse og ved
at videoobservere undervisning. Hun beskriver, at elevers natursyn ”kan
udvikles og opbygges gennem deres naturopfattelse, hvor naturfagsundervisningen
kan spille en væsentlig rolle i elevernes opfattelse af den omkringliggende
natur og udnyttelse af naturgrundlaget”.
Natursyn handler om ”de værdier, erfaringer og den viden,
som individet har tilegnet sig gennem sin opvækst og interesser, som præger det
personlige syn på naturen”, skriver hun og tilføjer, at natursynet ”kan
afspejle den kultur og samtid, som individet lever i og er altså en individuel
konstruktion og handler om, hvordan vi placerer mennesket i relation til
naturen”.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Hun refererer specialkonsulent Karsten Elmose Vad,
der har udviklet en teoretisk tredeling af natursyn: Det første er den
produktive natur, hvor den ses som en resurse, som mennesket har ret til at
bruge og udnytte til at skabe værdi for sig selv. Her dominerer det
nytteprægede syn, hvor det materielle behov sættes over hensynet til de
naturlige økosystemer.
Næste natursyn handler om den rekreative natur,
hvor naturen ses som en ramme for, at mennesket kan udfolde sig rekreativt. Her
forbindes naturen blandt andet med menneskets sundhed og velvære, hvor
mennesket har mulighed for at iscenesætte sig selv gennem naturen.
Det sidste natursyn peger på den vilde natur, hvor naturen i sig selv
anses som værdifuld og ikke kun vurderes ud fra menneskelige behov. Naturen
skal helst være uberørt og vurderes ud fra kriterier som vildhed, oprindelighed
og biodiversitet. Dette syn handler om både at frede og passe på den natur, vi
har, men også at skabe og genskabe naturen.
Elevers forestillinger om natur
I undersøgelsen af elevernes opfattelse af natur
bad Laura Tranevig blandt andet eleverne om at tegne natur, og de skulle
sortere en række billeder af forskellige former for natur efter, hvad de syntes
var ”mest natur” og ”mindst natur”. For eksempel et billede af køer på en
græsmark, en skovbrand, en have og grise i en stald.
I analysen af elevernes rangering af billederne
konkluderer hun, at der ”indledningsvist
ses en overvægt af billeder fra kategorien vildt natursyn blandt dem, som
eleverne finder som mest natur. Modsat er repræsentanter for det produktive
natursyn at finde blandt billeder, som eleverne finder som mindst natur”.
Grupperne
brugte blandt andet køernes øremærke som argument for, at fotoet i mindre grad
repræsenterede natur: ”Ja, men ikke de der køer, for man kan se det der i øret,
så ligner det, at de er indespærret”, sagde en elev, og en anden supplerede:
”Det er jo på marker, de har øreringe i, så derfor er det ikke særlig meget
natur”. Senere interviewede Laura Tranevig eleverne for at undersøge deres
holdninger til natur.
”Den er vigtig, fordi der er træer, og træerne gør,
at vi kan trække vejret”, svarede en elev på spørgsmålet om, hvorfor natur er
vigtig. En anden elev fortalte: ”Så er det jo også, at dyrene lever i
naturen, og vi bliver jo nødt til at slå nogle dyr ihjel for, at man selv kan
leve”.
Elevernes udtalelser viser, at ”deres natursyn er
præget af det produktive syn og den nytteprægede tilgang”, skriver hun, men
analysen viser også, at der er brug for i højere grad at skabe refleksion over
forholdet til naturen.
Naturen som læringsrum
Laura Tranevig videoobserverede elever, der i
undervisningen var på jagt efter insekter i naturen. Eleverne gjorde sig her konkrete
erfaringer med naturen, og undervisningen var præget af nysgerrighed og
motivation. De kom med udbrud som: ”En regnorm!”, ”Se lige her hvad jeg har
fundet!”, ”Aaad” og ”OMG, hvor er den bare ulækker!” Eleverne viste også, at de
var følelsesmæssigt forbundet med naturen ved for eksempel at have etiske
overvejelser om at flytte et insekt fra sine æg eller give jord til regnormen i
indsamlingsglasset, så den ville have det rart. Hendes analyse af observationen
viste, hvordan naturen skabte aktiv deltagelse, hvor eleverne både viste
respekt for naturen og fik ny viden.
Laura Stæhr Tranevig konkluderer på baggrund af sin
undersøgelse, at når man bruger naturen som læringsrum, bidrager det til
elevernes viden og dannelsesproces. Som en lærer fortalte, så handler det i høj
grad om at gøre eleverne fortrolige med det at være en del af naturen, ”som jo
både er at have stor respekt for naturen og stor interesse for naturen og vide
hvad for en rolle, man selv spiller i forhold til den”, skriver hun.
”Formålet er ikke at definere natur entydigt, men
derimod at skabe aktiv deltagelse, hvor eleverne kan udforske og engagere sig i
naturen på forskellige måder. Dermed kommer deres viden i spil, hvor
formålet ikke bliver læring af læringsmålsviden, men læring gennem
erfaringsdannelse”.